Dans eden kara delikler bir trilyon yıldızdan daha parlak

OJ 287, her 12 yılda bir aşırı ışık gösterisi yapan bir kara delik ikili sistemidir.

Dünya’dan yaklaşık 3,5 milyar ışıkyılı olan OJ 287 galaksisinde, sonsuz bir dansta iki kara delik sıkıştı. Galaksinin merkezindeki süper kütleli kara delik, güneşten yaklaşık 18 milyar kat daha büyüktür. Dans partneri, çok daha küçük ama yine de çok büyük, güneşten sadece 150 milyon kat daha büyük.

Her 12 yılda bir, küçük dansçı süper kütleli karadelik etrafında dönen büyük bir enkaz diskinden geçer. Bunu yaptığında, bir trilyon yıldızdan daha parlak olduğu için Dünya’dan arkadan görselleştirebileceğimiz bir ışık patlaması yaratır . Mega bir parlama. NASA’nın Jet Sevk Laboratuvarı’ndan gelen bu epik animasyon, fenomeni mükemmel bir şekilde yakalar.

Ama dans biraz garip. 🙂

Daha küçük karadelik mükemmel bir zamanlamaya sahip değildir. Uzun yörüngesi nedeniyle diskten düzensiz aralıklarla çökerek, bilim adamlarının bir sonraki ışık patlamasının ne zaman gerçekleşebileceğini tam olarak izlemelerini zorlaştırır. Bu nedenle, 2010’da bir araştırmacı ekibi bir sonraki mega parlamayı ne zaman göreceklerini tahmin etmek için bir model oluşturmaya başladı. Modelleri, üç hafta içinde bir parlama görünümünü doğru bir şekilde tahmin etti.

2018’de Hindistan’ın Mumbai kentindeki Tata Temel Araştırma Enstitüsü’nden bilim adamları , bir sonraki parlamanın 31 Temmuz 2019’da zirveye çıkacağını tahmin etmek için modeli geliştirebildiler . Parlamayı gözlemleyebildiklerinde, onlara kara deliklerin düzgün ve simetrik olduğu “saçsız teoremi” test etme şansı verebileceklerini yazdılar.

Salı günü Astrofizik Dergi Mektupları’nda yayınlanan yeni bir çalışma, bilim adamlarının parlamanın ne zaman gerçekleşeceğine dair tahminlerinin doğru olduğunu gösterdi – ve neyse ki NASA’nın Spitzer teleskopu tam zamanında OJ 287’ye bakıyordu.

Caltech merkezli Spitzer’de çalışan yardımcı bilim adamı Seppo Laine, “OJ 287’nin görünürlüğünü ilk kontrol ettiğimde, bir sonraki parlamanın gerçekleşeceği tahmin edilen gün Spitzer tarafından görülebilir hale geldiğini görünce şok oldum,” dedi.